Trafiekcijfers april 2016
Vergelijking tussen de periode Apr 2015 en 2016
2015 |
2016 |
Verschil |
|
Commercieel: | 218 | 895 | +310,6% |
2015 |
2016 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 2.516 | 2698 | +7,2% |
Passagiers: | 19.686 | 96.448 | +389,9% |
Vracht: | 1.600 | 3.504 | +119% |
Vergejlijking tussen de periode Jan - Apr 2015 en 2016
2015 |
2016 |
Verschil |
|
Commercieel: | 723 | 1.875 | +159,3% |
2015 |
2016 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 8.486 | 8.094 | -4,6% |
Passagiers: | 59.273 | 183.053 | +208,8% |
Vracht: | 4.995 | 9.212 | +84,4% |
Commentaar:
APRIL 2016: Opnieuw uitzonderlijke trafiekcijfers
In het verlengde van maart bleef het aantal passagiersvluchten in april nooit geziene aantallen behalen.
De reden hiervoor ligt spijtig genoeg voor de hand.
Behalve het groot aantal Jetairfly-vluchten kreeg de luchthaven ook dagelijks Air Portugal op de inschepingsvloer; minder frequent waren de vluchten van Tunisair en Tarom, die terug op Zaventem gingen vliegen van zodra de luchthaven opnieuw voor passagiersvluchten opengesteld werd.
Er kwamen ook enkele bijzondere maatschappijen naar Oostende, zoals Atlantic Airways (Faroes) en Smartlynx, alsook een Airbus A330 van Hi-Fly, een Boeing B767 van Euro Atlantic Airways (Portugal) en een Airbus A321 van Thomas Cook Airlines (UK).
Uiteraard gaat de gebruikelijke vergelijking met vorig jaar deze maand niet op.
Ook het hoger aantal bewegingen was een rechtstreeks gevolg van de uitwijkingen.
Zeer positief is echter dat de vrachtcijfers met 119% gestegen zijn t.o.v. april 2015.
De gunstige trend heeft zich dus voortgezet, hoofdzakelijk dank zij bijna dagelijkse vluchten van Egyptair Cargo, aangevuld met charters van Aerotrans, Antonov Design Bureau en Rubystar.
Deze zeer gunstige resultaten zijn bijgevolg niet aan uitwijkingen te danken, maar aan eigen trafieken op de luchthaven.
Slechts één uitzondering: een MD11F van ANA Aviation was een uitwijker van Luik-Bierset.